Pic & Video : 10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia

Pic & Video : 10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia : Banyak tempat merbahaya didunia. Tetapi menurut video yang kami temui ini mereka telah menyenaraikan 10 tempat  paling bahaya buat manusia didunia dari segi jenayah dan faktor alam semulajadi. Berikut fakta-fakta dibawah.

1. Juarez Valley Mexico 

10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Juarez Valley Mexico

- Dengan anggaran dua pembunuhan sehari, penculikan ngeri dan apabila pihak polis sendiri tidak berani memasuki kawasan tersebut, Juarez Valley Mexico menjadi salah satu tempat yang paling dahsyat dan menakutkan di bumi tambahan ianya juga kelihatan seperti bandar berhantu yang tidak berpenghuni dan sunyi.
- Pagar 18 kaki tinggi dinaikkan untuk memisahkan wilayah Juarez Valley dari Amerika Syarikat (Texas).
- Pasukan "Vigilante" yang cuba menentang kartel dadah 'Sinaloa' ditangkap, diseksa dan dipancung, "anda dapat melihat mayat di jalan raya," kata seorang penduduk tempatan.
- Gambar saudara mara mangsa yang dibunuh dihantar kepada keluarga yang gagal membayar wang tebusan.
- Pegawai-pegawai polis yang telah ditugaskan disana pada tahun 2009 tidak pernah diganti
- Hanya 5,000 daripada 60,000 penduduk asal Juarez Valley yang masih berani kekal hidup disana.

2. Yungas Road, Bolivia


10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Yungs Road, Bolivia

-Yungas Road/Jalan Yungas Utara ialah sebatang jalan raya yang sepanjang 61kilometerdari La Paz ke Coroico, di Bolivia.
-Pada tahun 1995 Bank Pembangunan Antara Amerika telah menobatkan jalan tersebut sebagai "jalan raya paling berbahaya di dunia".
-Dianggarkan antara 200 hingga 300 pengguna terbunuh setiap tahun di sepanjang jalan itu sahaja. Terdapat banyak tanda salib di sepanjang jalan tersebut yang menandakan tempat di mana kenderaan terjunam ke dalam gaung.
-Kedalamam gaung di Yungas road dianggarkan sekurang-kurangnya 600 meter, jalan yang dibina sangat sempit selebar selorong sahaja. Jalan raya ini terlalu berbahaya, lebih-lebih lagi apabila hujan, kabus dan habuk yang boleh mengurangkan jarak penglihatan. Di kebanyakan kawasan, permukaan jalan berlumpur, serta boleh menyebabkan batu-batu terjatuh keatas jalan.
- Salah satu peraturan jalan raya di situ ialah pemandu yang menuruni bukit tiada hak jalan dan mesti memberi laluan dengan beralih ke sebelah tepi jalan. Ia memaksa kenderaan laju untuk berhenti supaya boleh berselisih dengan selamat. Selain itu, kenderaan disana dipandu di sebelah kiri, tidak seperti jalan-jalan raya lain di Bolivia yang dipandu di sebelah kanan. Ia membolehkan pemandu di sebelah kiri melihat dengan jelas keadaan jalan di sebelah roda luar, membolehkan kenderaan berselisih dengan selamat.
- Pada 24 Julai 1983, sebuah bas terbabas dari Jalan Yungas ke dalam gaung, mengorbankan lebih 100 penumpang dalam satu kemalangan yang disifatkan terburuk dalam sejarah Bolivia di Yungas Road.

3. Istanbul Turki


10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia

Kekerapan gempa bumi (terakhir pada 1999 dengan bacaan 7.9 magnitud dan mengorbankan 45,000 nyawa) yang sering melanda Istanbul (kota terbesar di Turki), menjadikan ianya sebagai tempat ke 3 paling bahaya didunia tambahan ianya dianggap antara kota terpadat didunia..hurmm...maleh nak komen.

4. Lake Kivu
10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Lake Kivu

Ikan Lake Kivu adalah sumber penting makanan untuk dua juta orang yang tinggal di kawasan sekitarnya.Tetapi ada sesuatu yang lain di bawah permukaan air selain ikan. Sesuatu yang penuh dengan risiko.

Jauh di bahagian bawah tasik, kira-kira 1,000 kaki, air di Tasik Kivu sarat dengan gas terlarut. Tasik ini mengandungi kira-kira 256 kilometer padu karbon dioksida (CO2) dan 65 kilometer padu metana.
"Ia adalah kawasan yang sangat berapi dan banyak CO2 memasuki tasik dari batu gunung berapi di bawahnya," kata Profesor Brian Moss dari Universiti Liverpool.Tambahnya lagi, bakteria yang ada di dalam tasik kemudian menukar gas CO2 menjadi gas metana.

Dalam pada itu, kerajaan Rwanda dikatakan mempunyai rancangan untuk menyedut air tasik dari muara tasik Kivu dan mengeluarkan gas yang terlarut didalamnya. Ia akan digunakan untuk bahan bakar loji kuasa baru.Terdapat usaha yang besar di Rwanda mengenai aspek penjanaan kuasa projek ini, yang dikenali sebagai KivuWatt.Namun begitu, ia memerlukan perbelanjaan yang besar.

5. San Pedro Sula, Honduras


10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-San Pedro Sula, Honduras

Diisytihar sebagai bandar paling bahaya didunia pada 2013. Bandar ke dua terbesar di Honduras. Ianya merupakan antara bandar yang penuh dengan jenayah kejam. Ianya juga dipengaruhi kuat dengan kumpulan kartel dadah yang kejam. Antaranya ialah kumpulan "Mara Salvatrucha," juga dikenali sebagai MS-13 dan kumpulan "Calle 18". Pada tahun 2012, kumpulan kartel ini berperang menggunakan senjata api hingga mengorbankan 14 ahli mereka.

6. Ilha da Queimada Grande 


10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Ilha da Queimada Grande

Ilha da Queimada Grande digelar Pulau Ular, merupakan sebuah pulau yang cantik mempunyai keluasan 430,000 meter persegi, terletak di luar pantai negeri São Paulo, Brazil.

Ia adalah rumah kepada pelbagai spesies ular Bothrops, Viper Golden Lancehead (Bothrops insularis), merupakan salah satu ular paling berbisa di dunia.

The Golden Lancehead adalah satu-satunya spesis ular di pulau itu, dan dianggap dalam bahaya kepupusan kerana ia tidak mempunyai habitat lain, hanya memakan burung hijrah. Pada 2015 dokumentari Discovery Channel menyatakan bahawa terdapat kira-kira empat ribu ular Golden Lancehead hidup di pulau itu

7. Mount Hua, China.
10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Mount Hua, China.

Bersatu dengan pergunungan suci Tao, laluan di sini adalah antara yang paling bahaya di dunia.
Tangga yang curam dibina mengelilingi gunung setinggi 2,154 meter itu dengan rantai sebagai tempat berpaut. Pendaki yang berani akan mendapat ‘habuan’ jika mereka berjaya tiba di puncak iaitu secawan teh. Walaupun tiada statistik rasmi mengenai kematian di sini, dianggarkan 100 orang terbunuh setiap tahun.

8. Danakil Desert

10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia

Danakil Desert merupakan padang pasir di timur laut Ethiopia, Eritrea selatan, dan barat laut Djibouti. Terletak di Segitiga Afar, ia terbentang di seluruh 100,000 kilometer persegi (10,000,000 hektar) kawasan gersang dan kering.

Kawasan ini terkenal dengan gunung berapi dan haba yang melampau, dengan suhu waktu siang melebihi 50 darjah celcius. Danakil Desert adalah salah satu tempat yang paling rendah dan paling hangat di Bumi.

Ia didiami oleh beberapa suku kaum Islam Afar, yang terlibat dalam perlombongan garam.

Danakil Desert mempunyai beberapa tasik yang dibentuk oleh aliran lava yang dibendung sehingga beberapa lembah. Antaranya adalah Lake Afrera, yang mempunyai kandungan mineral garam yang tebal.

Bagi Orang Islam Afar, daerah ini adalah rumah bagi mereka dan mereka rela mati untuk mempertahankannya.

Mengapa ada orang yang berjuang untuk tempat seperti ini?

“Kerana garamnya” kata mereka. Bagi mereka garam seperti emas. Mereka akan melawan siapa saja yang mencuba mengambilnya.

9. Kilang Nuklear Mayak Russia

10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia-Mayak Russia

Kilang nuklear Mayak merupakan salah satu daripada kemudahan terbesar nuklear (rahsia) di Persekutuan Rusia ketika era perang dingin yang mengeluarkan plutonium dan kilang pemprosesan semula.

Kompleks nuklear ini terletak 150 km selatan-timur Ekaterinburg, di antara bandar-bandar Kasli dan Tatysh, dan 72 km sebelah barat laut dari Chelyabinsk.

Bandar yang paling hampir, Ozyorsk, adalah daerah wilayah pentadbiran pusat. Mayak merupakan sebahagian daripada program senjata nuklear Rusia (dahulu Soviet), Mayak sebelum ini dikenali sebagai Chelyabinsk-40 dan kemudian sebagai Chelyabinsk-65.

Pada tahun 1957 sebuah tangki simpanan dengan sisa cecair yang sarat radioaktif meletup. Lebih daripada separuh jumlah sisa radioaktif yang dikeluarkan oleh kemalangan di Chernobyl telah dilancarkan ke atmosfera. Beberapa penduduk telah dipindahkan, itu pun setelah 10 hari kejadian berlaku...tetapi kebanyakan penduduk tidak dipindahkan. 217 bandar-bandar dan sekurang-kurangnya 272,000 orang telah terdedah kepada tahap kronik radiasi. Gumpalan itu adalah 50 kilometer lebar dan 1,000 kilometer panjang.

Tetapi ledakan bukan satu-satunya kejadian pencemaran. Antara 1948 dan 1956 sisa radioaktif telah dicurahkan terus ke Sungai Techa, sumber air minuman untuk banyak kampung. Ia terdedah 124,000 orang untuk tahap sederhana dan radiasi yang tinggi. Sisa nuklear juga telah dibuang ke dalam tasik Barat Siberia, di mana ribut meniup debu nuklear di seluruh kawasan yang luas di sekitar tasik.

Rejim Soviet disimpan rahsia kemalangan kira-kira 30 tahun. Acara itu akhirnya diberi pada 6 pada tujuh peringkat skala INES, ketiga dalam keterukan hanya kepada bencana di Chernobyl di Ukraine dan Fukushima di Jepun.

10. Camden New Jersey


Di Amerika Syarikat, Camden, New Jersey dilaporkan antara tempat paling ditakuti penduduk setempat kerana keganasan dan jenayah yang seringkali berlaku. Dikatakan juga, kemiskinan menjadi punca kawasan tersebut menjadi sarang penjenayah.

Poils Camden dilaporkan terpaksa menerima tugas enam kali ganda dari polis biasa di negeri lain di Amerika Syarikat.

Pada tahun 2012, kadar pembunuhan di Camden adalah kira-kira lima kali ganda daripada jiran-Philadelphia dan kira-kira 18 kali kadar pembunuhan di New York City.

Saksikan video 10 Tempat Paling Bahaya Buat Manusia Di Dunia dibawah...



0 comment... add one now