Lelaki India Ini Punyai 39 Isteri, 94 Anak & 33 Cucu

Lelaki India Ini Punyai 39 Isteri, 94 Anak & 33 Cucu : Seorang lelaki India berusia 66 tahun mengejutkan dunia apabila dia mempunyai 39 isteri, 94 anak dan 33 cucu, dan menariknya kesemua mereka hidup di bawah satu bumbung.

Lelaki India Ini Punyai 39 Isteri, 94 Anak & 33 Cucu
Ziona Chana bersama isteri dan anak

Mereka semua hidup di dalam sebuah bangunan empat sejarah tersendiri dengan 100 bilik di sebuah kampung pergunungan di negeri Mizoram, berkongsi sempadan dengan Myanmar dan Bangladesh, menurut laporan.

"Saya pernah berkahwin 10 wanita dalam satu tahun," kata Ziona Chana, lelaki yang mempunyai 39 isteri itu..

Isteri-isterinya berkongsi bilik berhampiran bilik tidur peribadi Ziona Chana dan penduduk tempatan berkata, Ziona apabila tujuh atau lapan daripada mereka berada di sisinya pada setiap masa.

Semua anak-anak mereka tinggal di bilik yang berbeza di dalam bangunan yang sama, tetapi berkongsi dapur.

Para isterinya akan bergilir-gilir memasak, manakala anak-anak perempuannya membersihkan rumah dan membasuh pakaian. Anak-anak lelaki pula akan melakukan kerja luar seperti pertanian dan menjaga ternakan.

Keluarga itu, semua 167 orang daripada mereka, menggunakan sekitar £200 beras dan lebih daripada £130 kentang sehari. Ia didapati menerusi sumber mereka sendiri dan sekali-sekala menerima sumbangan dari pengikut dia.

Lelaki India Ini Punyai 39 Isteri, 94 Anak & 33 Cucu

"Sekarang ini, saya bersedia untuk mengembangkan keluarga dan saya juga bersedia untuk berkahwin lain," kata Ziona.

"Saya mempunyai keluarga besar untuk diuruskan dan dijaga, dan saya menganggap diri saya seorang yang bernasib baik."

Ziona Chana berjumpa dengan isteri sulungnya, yang tiga tahun lebih tua daripada dia, ketika itu dia hanya berusia 17 tahun.

Beliau juga mengetuai satu mazhab Kristiantempatan yang dipanggil "Chana", yang membolehkan dia berpoligami.

Ditubuhkan pada bulan Jun 1942, mazhab yang dia tubuhkan itu dakwanya bakal memerintah dunia dan sehingga kini ia mempunyai keahlian kira-kira 400 keluarga.

0 comment... add one now