Dicekik, Ditampar & Dipijak Guru Kerana Handle Basikal

Dicekik, Ditampar & Dipijak Guru Kerana Handle Basikal,ok: Hanya kerana mengubah suai `handle’ basikal, murid darjah enam mendakwa dicekik, ditampar dan dipijak gurunya.

Dicekik, Ditampar & Dipijak Guru Kerana Handle Basikal

Khairul Najwan Jamseri, 12, berkata, kejadian berlaku di sekolahnya di Tikam Batu, Kedah, pada 7.30 pagi, Rabu lalu.

Katanya, pada hari kejadian, dia ke sekolah seperti biasa dengan menunggang basikal bersama beberapa rakan lain.

"Sebaik tiba di pintu pagar, saya ditahan guru lelaki yang kemudian mengarahkan saya membawa basikal dan berdiri di depan perhimpunan.

"Cikgu tanya saya kenapa buat basikal (ubahsuai pemegang) macam ni dan kemudian katanya mahu bawa ke balai polis.

"Saya kata terpulang kepada cikgu. Dia kemudian terus cekik leher dengan kuat sebelum pijak kaki dan tampar saya," katanya yang trauma dengan kejadian itu.

Sementara itu, ibunya Hanisah Seman, 36, berkata selepas kejadian itu, anaknya segera meninggalkan sekolah untuk pulang namun dikejar oleh guru itu dan dibawa kembali ke sekolah.

"Kira-kira jam 10 pagi, saya pergi ke sekolah untuk menghantar borang pendaftaran UPSR (Ujian Pencapaian Sekolah Rendah) Najwan. Tapi, gurunya tidak memberitahu kejadian itu," katanya.

Menurutnya, dia hanya mengetahui kejadian itu selepas anaknya pulang dari sekolah dan mengadu sakit di bahagian kepala.

"Saya kemudian membawanya ke klinik untuk pemeriksaan sebelum mendapati ada kesan luka di leher, pipi dan kaki kanannya," katanya.

Dicekik, Ditampar & Dipijak Guru Kerana Handle Basikal

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda Asisten Komisioner Md Zukir Md Isa mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian terbabit dan siasatan lanjut masih dijalankan.

Dalam pada itu, Jabatan Pendidikan Kedah sudah mengetahui isu `handle’ basikal yang berlaku antara murid dan guru sekolah di Tikam Batu, Rabu lalu.

Pengarah Pendidikan Kedah, Datuk Azuyah Hassan, berkata pihaknya sudah dimaklumkan dan akan menjalankan siasatan lanjut.

Menurutnya, laporan siasatan kes terbabit akan dihantar ke Kementerian Pendidikan Malaysia untuk tindakan selanjutnya mengikut Prosedur Operasi Standard (SOP).

Sementara itu, Jamsari Mohamed Hassan, 45, ayah kepada Khairul Najwan, 12, yang kini trauma selepas mendakwa dikasari guru berkata: "Saya tidak kisah jika anak dirotan kerana langgar peraturan sekolah.

“Namun, tindakan guru terbabit agak keterlaluan hanya disebabkan isu pemegang basikal.”

Jamsari berkata, pemegang basikal anaknya berkeadaan sedemikian selepas dipateri kerana patah.

Selain itu, katanya: “Saya ada menghubungi guru itu untuk mendapatkan penjelasan namun dia beritahu terpulang kepada saya untuk mengambil apa saja tindakan.”



via
1. http://www.hmetro.com.my/node/120572
2. http://www.hmetro.com.my/node/120584

0 comment... add one now